Spitfire Mk.IIA 1/72 Revell 03953

Discussions about aircraft
Tom
Příspěvky: 19
Registrován: 11 dub 2012, 09:10

Spitfire Mk.IIA 1/72 Revell 03953

Příspěvek od Tom » 13 led 2017, 10:36

Revell 03953 Spitfire Mk.IIA
Další příspěvek do rodiny modelových Spitfirů ve dvaasedmdesátině, tentokrát podruhé od Revellu.

První reakce: snad to není nový přebal staré stavebnice jako v případě P-51D (04148/64148).

Ne, opravdu není, jedná se o zcela nový model, který na krabičce v poslední grafické úpravě oznamuje, že se skládá z 38 dílů a uvnitř zadní části pravé poloviny trupu najdeme
logo firmy s datem 2016 a umožňuje postavit model Spitfiru Mk.IIA v jednom exempláři P7290.
Krabice.jpg
Krabička
Stránka výrobce zde https://www.revell.de/en/products/model ... 03953.html
Návod v pdf https://www.revell.de/fileadmin/import/ ... _MKIIA.PDF

Uvnitř najdeme rámečky A až D ze světle šedého plastu a rámeček E s průhlednými díly, ty jsou poměrně silné – celý 1 mm a s tím spojené nežádoucí optické efekty.
Díly kabiny jsou dělené, jeden štítek je s vnějším pancéřovým sklem, druhý se jeví jako původní bez pancéřového skla a při stavbě P7290 se nepoužije. Zpětná zrcátka jsou odstříknuta se štítky dohromady.
Ramecek A.jpg
Rámeček A
Ramecek B C.jpg
Rámeček B+C
Ramecek D E.jpg
Rámeček D+E


Ostatní šedé díly jsou jemně negativně ryté s pozitivním nýtováním, štěrbiny klapek, křidélek a výškovek jsou hlubší. Propadliny jsem na popisovaném vzorku nenašel, otřepy najdeme hlavně na drobnějších dílech
a na některých bude při odstranění nutné dávat pozor. Na obou stranách trupu pod kabinou bude potřeba opravit rytí. Na levém podvozkovém krytu jsou znázorněny čtyři nýty, na levém chybí.
Vyhazovače jsem nenašel na místech, kde by vadily, snad na vnitřních stranách krytů podvozku, ale ty by se měly schovat pod samotné podvozkové nohy.
Na centroplánu najdeme typické prohnutí (oproti verzi Mk.VB stejného výrobce). V zadní části trupu za kabinou jsou z obou stran naznačeny body, kudy procházela drátová anténa IFF k VOP.

Stěny obou chladičů si zaslouží ztenčit a upravit do oblých tvarů nerealistické štěrbiny vstupu a výstupu chladiče oleje, chladič glykolu se jeví o něco plošší. Vstup do karburátoru není zahloubený.
Anténa se mi jeví příliš subtilní, ostruha je součástí levé poloviny trupu a při její síle plastu je žhavým kandidátem na brzké ulomení, pokud se to nepovede už při vyřezávání z rámečku.
Křidélka se tváří jako kovová varianta.

Vnitřek kokpitu obsahuje v základu víceméně všechno, ale chybí pancéřová deska a zaměřovač, palubní deska je znázorněna plasticky a ještě je na aršíku i obtisk včetně upínacích pásů.
Sedačka pilota nevypadá moc realisticky a pozorný spitfirolog si všimne i novějšího typu stabilizátoru napětí za opěrkou hlavy, zobrazený typ se začal objevovat až u Mk.V (snad se příliš nepletu).

Obtisky v této stavebnici jsou vytištěny bez posunů, červené středy jsou zvlášť, pár popisek, upínací pásy, palubní deska, printed in Italy.
Při pohledu skrz světlo nikde neprosvítají.
Decals.jpg
Obtisky
Nejsem ortodoxním měřičem modelů, tak jen ve zkratce: trup je oproti mně dostupným výkresům před výfuky asi o 1 mm delší, stejně je na tom rozpětí a průměr vrtule, taky mi to vyšlo cca do 1 mm.
Z pohledu mého druhu - lepiče domácího nesoutěžního - nevýznamné.

U tohoto modelu je samostatnou kapitolou čumák: kužel a vrtule ve stavebnici neodpovídá většině Spitfirů Mk.II s vrtulí Rotol a kulatějším kuželem a které stavebnice neobsahuje,
ale ve stavebnici zvolený stroj špičatější kužel s vrtulí deHavilland ve skutečnosti nosil. http://allspitfirepilots.org/aircraft/P7290

Sestava vrtule se ale výrobci vůbec nepovedla, díl č. 6, znázorňující základnu vrtulového kužele, je zcela evidentně nejhorší ze všech 38 dílů stavebnice.
Něco podobného bývalo vidět v pytlíkových rámečcích exNovo/Frog.
Asi bude lepší se podívat do vrakoviště po vhodných dílech nebo případně počkat, jestli se o vrtuli s kuželem nepokusí nějaký výrobce doplňků.

Při porovnání Spitfirů MK.IIA od Airfixu a nového Revellu čistotou výlisků jednoznačně Airfix vede. S Revellovou novinkou bude určitě víc práce, pár dílů si zaslouží vyměnit, upravit…
...skoro jako vždy a každý máme své postupy a nároky. :D
Na špičkový soutěžní model to asi nebude, vitríňáček ano a své, asi nenáročnější, lepiče si určitě najde.

P.S. Je možné, že se časem objeví i další mutace této stavebnice, některé díly by tomu napovídaly, uvidíme.
A vzhledem k druhému typu štítku by se dala postavit po drobných úpravách i jedna z prvních jedniček s vypouklým překrytem ještě bez pancéřového skla a desky za sedačkou sérií K a L
z období leden až srpen 1939 (když přimhouříme oko nad křidélky). Konec konců, téma Spitfire je tak trochu „never ending story“, hledáte odpovědi a nacházíte většinou jen další otázky.

Úspěšné modelaření, Tom.

Olda Homola
Příspěvky: 111
Registrován: 23 pro 2011, 11:36

Re: Spitfire Mk.IIA 1/72 Revell 03953

Příspěvek od Olda Homola » 22 led 2017, 08:33

ahoj,
ono se tam toho dá najít víc - např. "čtyřpaprsková" kola se používala až od verze "devět" , nicméně i ta správná "pětipaprsková" jsou pěkně hnusná a téměř nepoužitelná (srovnej s letitou Tamiyou Mk.I). Díly kokpitu použitelné max při zavřeném překrytu, sedačka má kdoví proč držák světlic používaný pohříchu námořními mašinami, vrtule svým vzezření neodpovídá ničemu, co se reálně používalo (nejvíce se podobá de Havilland), čelní štítek svým tvarem opět nepoužitelný. Horní linie trupu je taková velmi podivná, hlavně ten "odskok" v oblasti kde se bude lepit anténa, bouličky na krytu motoru neodpovídají tvarem a velikostí (totéž pro kryt Coffmanova pyrostartéru).
Za mě aspirace na nejhorší Revell století.
Obrázek

Tom
Příspěvky: 19
Registrován: 11 dub 2012, 09:10

Re: Spitfire Mk.IIA 1/72 Revell 03953

Příspěvek od Tom » 22 led 2017, 13:27

Ahoj,
souhlasím, vzhledem k roku vydání jsem čekal od stavebnice víc.

Jan Pavlik
Příspěvky: 74
Registrován: 25 kvě 2014, 16:49

Re: Spitfire Mk.IIA 1/72 Revell 03953

Příspěvek od Jan Pavlik » 22 led 2017, 18:42

Já tedy doufám, že kulometné Spitfiry bude dělat KP, pokud ne, tak Airfix bude asi lepší volba. Moc pěkná recenze.....ušetřil jsi mi čas a peníze.

Odpovědět Předchozí témaNásledující téma

Zpět na „Diskuse o letadlech“